+48 733 449 442

Ćwiczenia dla mózgu

Każdy z nas ma możliwość ochrony swojego mózgu przed jego degeneracją w przyszłości. W jaki sposób poprawić kondycję tego organu, aby służył nam jak najlepiej także później?

Badania wskazują, że  osoby, które przeszły na emeryturę w wieku 65 lat, miały o 15% niższe ryzyko rozwoju demencji niż ci, którzy przeszli na emeryturę pięć lat wcześniej.
Badania potwierdzają również, że jakość zaangażowania, czyli ćwiczenie mózgu ma znaczenie dla budowania jego odporności w perspektywie długoterminowej. Oznacza to, że jest to krok dalej niż np. rozwiązywanie krzyżówek. Chodzi o angażowanie się w działania, które wymagają rozwiązywania problemów i zdobywania nowej wiedzy.

Jeśli zawsze chcieliście nauczyć się innego języka, jest to świetny impuls. Możecie także wypróbować gry mózgowe online, które obejmują trening prędkości. W przeciwieństwie do zagadek, które ćwiczą tylko pamięć roboczą, wykazano, że gry z szybkim przetwarzaniem zmniejszają ryzyko rozwoju demencji.

Sen to nie tylko czas odpoczynku, ale niezbędny proces odbudowy, który wpływa na wszystkie organy ciała. Jest on szczególnie istotny w przypadku mózgu, którego działanie determinowane jest tzw. jakością głębokiego snu w nocy, co wpływa także na dobrą pamięć
Innym ważnym aspektem odpoczynku mózgu powinna być regularna przerwa od stresu. Jest to niezbędne dla zdrowia, ponieważ wysoki poziom hormonu stresu – kortyzolu jest związany z zapaleniem mózgu, pogorszeniem funkcji poznawczych i zwiększonym ryzykiem choroby Alzheimera. Na szczęście ćwiczenia okazały się skutecznym środkiem łagodzącym stres.
Wiadomo, że żywność i napoje, po które sięgamy mogą mieć pozytywne lub negatywne konsekwencje zdrowotne. W związku z tym spożywanie niektórych pokarmów i ograniczanie innych może pomóc w promowaniu zdrowia mózgu i zapobieganiu spadkowi jego formy. Na przykład dieta śródziemnomorska może ograniczyć ryzyko demencji. Należy ograniczyć spożywanie przetworzonej żywność i czerwonego mięsa na rzecz świeżych owoców i warzyw, orzechów i nasion, produktów pełnoziarnistych i oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia. Dla zdrowia mózgu włącz tłuste ryby, takie jak łosoś lub makrela i orzechy.
Udzielanie się towarzysko – podczas rozmowy Państwa szare komórki pracują na najwyższych obrotach. Słuchanie, przetwarzanie informacji, zastanawianie się i formułowanie wypowiedzi – wszystkie wymienione czynności pobudzają kilka obszarów mózgu jednocześnie. Dlatego każdy rodzaj wymiany towarzyskiej stanowi świetną gimnastykę umysłu. Nieprzypadkowo osoby towarzyskie mają mniej problemów z pamięcią.

Liczenie w pamięci – warto na co dzień odłożyć kalkulator do szuflady i kiedy to tylko możliwe liczyć lub szacować w pamięci. Przykładowo mogą Państwo dla zasady zawsze przeliczać resztę do wydania w piekarni lub w markecie przed kasą szacować, ile mniej więcej wyniesie rachunek. To proste ćwiczenie pozwala w ekspresowym tempie poprawić pamięć, koncentrację i umiejętność logicznego myślenia.

Zapamiętywanie małych ilości tekstu – kolejną prostą i skuteczną sztuczką na poprawę pamięci jest świadome zapamiętywanie różnego rodzaju informacji. Przykładowo, zamiast zabrać z domu listę zakupów, można spróbować ją zapamiętać. Również jeżeli spodoba się Państwu krótki wiersz lub cytat w czytanej książce, proszę poświęcić kilka minut, żeby nauczyć się go na pamięć. Warto też zapamiętać kilka najważniejszych numerów telefonu, co dodatkowo może przydać się w sytuacji awaryjnej.

Przełamywanie rutyny – innym rodzajem ćwiczenia umysłu jest unikanie rutyny. Od czasu do czasu można na przykład wrócić do domu inną drogą niż zwykle, napisać coś lewą ręką, albo poczytać książkę w kawiarni zamiast w domu. Już takie małe odstępstwa od normy w znacznym stopniu angażują mózg do intensywniejszej pracy i wytwarzają nowe połączenia między neuronami.

Otwartość na nowinki – czy będzie to nauka obsługi nowego urządzenia, czy wypróbowanie kreatywnego hobby – podjęcie jakiegoś wyzwania każdorazowo silnie pobudza szare komórki i równomiernie aktywizuje wszystkie obszary i funkcje mózgu.

Korzystanie z ofert kulturalnej – dobra książka, trzymająca w napięciu sztuka teatralna lub wycieczka do muzeum pobudzają intelekt i poszerzają horyzonty. Warto regularnie śledzić ofertę kulturalną w okolicy i w ten sposób pobudzać mózg do przyswajania i przetwarzania nowych informacji.

Specjalne ćwiczenia pamięci – mogą też Państwo spróbować włączyć do rozkładu codziennych zajęć ambitne i zróżnicowane ćwiczenia umysłu i pamięci. Oto przykłady

  1) skreślanie sylab – proszę wybrać jakiś artykuł w gazecie i skreślić jak najszybciej wszystkie końcówki kończące się na „-ić”. Proszę spróbować przeczytać każdą linijkę tylko raz, ale dokładnie, żeby pracować szybko i efektywnie. Ćwiczenie to mogą Państwo dowolnie modyfikować i np. skreślać wszystkie litery z kreską (ś, ź, ó) lub sylaby „my” lub „na”. Chodzi o to, by dostarczać umysłowi coraz to nowych bodźców. Ćwiczenia są najefektywniejsze wtedy, gdy mają też dla Państwa walor rozrywkowy.

  2) czytanie do góry nogami –  również do tego ćwiczenia potrzebny jest tekst. Proszę wziąć w rękę swoją ulubioną książkę i odwrócić ją do góry nogami. Proszę spróbować w tej pozycji przeczytać fragment tekstu, artykuł lub rozdział. W ten sposób poprawiają Państwo umiejętność koncentracji.

  3) literowanie wstecz –  to ćwiczenie świetnie nadaje się do wykonywania na spacerze. Proszę wybrać przedmiot, który napotkacie Państwo po drodze i spróbować przeliterować jego nazwę od końca. To niezawodny sposób na trening pamięci i wyobraźni przestrzennej.

  4) mieszanie liter –  proszę znaleźć długie słowo i spróbować w głowie utworzyć z jego liter inne krótsze słowa. Np. z liter słowa „sianokosy“ mogą Państwo oczywiście utworzyć „siano“ oraz „kosy“, ale też takie słowa jak „osy“, „ona“, „siny“, „nos” itd. Proszę poświęcić na to kilka minut i pożonglować literami. Kto chciałby ułatwić sobie to zadanie, może wykonać je też na kartce papieru.  

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej cennych rad oraz skorzystać z naszej rehabilitacji zadzwoń na +48 733 757 444